GO READ
Къде да отидем, какво да научим
Диана или Електра?
Родена в България, израснала в Египет, готова за света – истинска оперна дива
Ако я накарате да се опише с няколко думи, вероятно ще чуете това: отдадена на изкуството, земна, чувствителна, обичаща свободата, справедливостта и всичко красиво. Или поне ние го чухме и ни се струва съвсем прилично описание.
Освен това успяхме да ѝ отнемем още малко време, докато е във френската част на Швейцария, за да ни открехне поне лекичко вратата към космополитния ѝ живот, който е дълбоко свързан и с България. Напоследък тази връзка е още по-силна заради страхотната Електра, която прави на сцената на Софийска опера и балет. Днес при нас в GOREAD e изключителната оперна певица Диана Гуглина.

Диана Гуглина е родена в София в семейството на музиканти. Детството ѝ минава в Египет, където учи цигулка, балет и пиано в оперния театър в Кайро. Продължава образованието си в Консерваторията в Женева и на 21 вече е с две магистратури – педагогика и оперна интерпретация. През 2018 г. печели първа награда на международния конкурс за оперни певци в Италия „Citt? di Alcamo", а година по-късно става носителка и на наградата Maria Callas Tribute Prize NY. Изявява се на оперните сцени във Франция, Англия, Белгия и Швейцария. Говори 7 езика – български, немски, италиански, английски, руски, френски и арабски.
– Ще ни разкажете ли малко повече за живота ви в Египет и как успявате да поддържате връзката си с България през годините?
– Животът ми в Египет беше прекрасен, пристигнах там на 2 години. На следващия ден след кацането ми на летище Кайро майка ми ме поведе за ръка към операта, където беше цигуларка. Израснах в тази опера. Ако не бях на репетиция или спектакъл с майка ми, бях на уроци по балет, пиано и пеене. На 3-годишна възраст съм казала на майка ми, че искам да бъда оперна певица. Тя се е усмихнала, а аз съм продължила да си тананикам симфонията, която оркестърът свирел в момента.
Радвах се на обич и внимание от международния състав на оркестъра и солистите. Всичко типично египетско, богато, голямо, драматично, екзотично и ориенталско е останало в мен оттогава. Проговорих на арабски в детската градина и си тръгнах от Египет с 3 чужди езика.
Поддържах връзка с България чрез прабаба ми, която ми изпращаше луканка, шоколодави бонбони "Таралежки" и български романи по пощата. Всяко лято ѝ гостувахме и всъщност тя ме научи да чета и пиша на български.
– Говорите толкова много езици, израснала сте сред толкова много и различни хора, но на коя сцена и в коя държава се чувствате у дома си?
– Във всяка държава и на всяка сцена. Усетя ли сцена под краката си и прожектори над главата си, се чувствам у дома си. Но няма да скрия от вас, че имам много сърдечна връзка със Софийската опера и балет и софийската публика.
– А в коя роля се чувствате най-добре в момента?
– Обичта ми към Електра и съчувствието ми към тежката ѝ съдба са много силни. Получих прекрасен прием и много топлина от софийската публика в тази роля. Обожавам да пея Електра и изобщо музиката на Щраус и Вагнер. Много свободна и щастлива се чувствам в репертоара на т. нар. soprano verdiano – drammatico di agilit?, с роли като Абигайл от "Набуко", Лейди Макбет и Одабела от "Атила". Героините на Пучини – като Тоска и Манон Леско, са ми определено на сърце, както и от руския репертоар – Лиза от "Дама Пика" и Татяна от "Евгений Онегин" усещам като абсолютно естествени за мен и моя глас.

– Как изглежда днешният пандемичен свят през очите на една космополитна оперна певица?
– Всички творци са силно засегнати от пандемията. Постоянният страх коварния вирус съществува, но също така се чувствам отговорна да продължа да давам красота и искреност чрез гласа си на публиката, която е изключително зажадняла за изкуство и социален живот.
Софийска опера и балет беше една от много малкото оперни сцени по света, която остана отворена по време на тежките пандемични вълни, спазвайки всички предпазни мерки срещу Covid-19. Това бе възможно благодарение на куража на акад. Пламен Карталов да задържи вратите на операта отворени, при положение че само 30% от местата в залата могат да бъдат заети. Той предвиди важността да бъде запазен контактът между публиката и операта, даже ако това поставя институцията пред очевидни финансови предизвикателства.
Трогва ме искреността, с която в България културната институция е възприета като храм, където хората пречистват и хранят душите си. Този елемент на "свещенодействие" е много силно изразен и определено го чувствам, когато пея в България.
– Какво ви зарежда, какво ви притеснява, кои са най-големите предизвикателства пред вас – и професионално, и лично?
– В тези тежки времена ме зареждат музиката, пеенето, семейството ми, разходките сред природата с кученцето ми, красивите отношения с хората и всичко искрено и свято.
В пандемичен план ме притеснява неизвесността, психо-емоционалните последици, дълбокия страх от зараза... В личен план ме притеснява всичко изкривено, лъжливо, несправедливо и грозно в отношенията.
А ако трябва да говоря за предизвикателства, то най-сериозните са тези, които сама поставям пред себе си. Те са и в професионален, и в личен план и всеки ден менят формата. Например да изпея цялата роля на Електра два пъти без пауза, докато същевременно да се стремя към баланс между работа и почивка, или да трябва да си избера бонбони от черен шоколад, за да не се върна в къщи с 30 вида, а само с 10.
– Свързвате ли различните места по света, в които преминава животът ви, с различна музика? Има ли такова нещо като “музикална памет” или “музикални спомени” – когато чуете нещо, то да ви кара да се връщате на определено място?
– Да, абсолютно. Различните музикални жанрове ме връщат на различни места, асоциирани с различна атмосфера, храна и парфюм. Когато чуя песните на Едит Пиаф, веднага се връщам на една елегантна маса в любимата ми сладкарница в Париж, кафе "Angelina Paris" зад “Лувъра", с френски макарон и топъл шоколад, красиво сервиран пред мен, с уханието на фин и лек женски парфюм в въздуха.
А песните на Шарл Азнавур ме водят по тесните улички в "Монмартър" в една малка креперия пред болезнено вкусна палачинка, а наоколо е пълно с красиви музеи и безброй талантливи художници по улиците.
Оринталкските мелодии от арабския репертоар ме връщат в Египет към разходките с лодка по Нил, черен чай, банани и фурми, сервирани в тежки златисти съдове, и миризма на влага и тежък парфюм във въздуха.
Джаз песните ме връщат директно в мистериозната атмосфера на клубовете и кафенетата в Ню Йорк.
А човешкият глас с оперна постановка ме центрира обратно в тялото ми и усещам всичко най-мощно и красиво в този свят.

Снимка: Светослав Николов - ЧАПИ
– Каква е вашата Електра? Какво ви пленява в ролята и в музиката на Рихард Щраус?
– Обичам Електра. Опознала съм я дълбоко, но тя е безкрайна. Колкото повече пея ролята, толкова повече цветове виждам в Електра. Обожавам я, защото е искрена и автентична във всичко, което усеща, и в начина, по който действа. Моята Електра е спонтанна, истинска и жива. Позволявам ѝ да ме води, където тя иска, винаги към нейната истина. Благодарение на стабилността на моя "инструмент", техниката и доверието, което имам в гласа си, Диана остава в гримьорната, излиза на сцената само Електра. Тя ме кара да поемам рискове и така ми подарява бясно развитие на всичките ми планове.
Има един важен детайл, на който обръщам специално внимание. Близо 250-те страници клавир на "Електра" е изпълнен с омразата, яростта, желанието за отмъщение и лудостта ѝ. Аз имам само 2 страници музика, в които се считам длъжна да дам бекграунда, мотивацията и най-дълбоката причина за действията на Електра. Тя е разбита от загубата на своя баща и е ръководена изцяло от мисълта за жестоко отмъщение, за да възтържествува справедливостта – "кръв за кръв". Агамемнон - нейният баща, е единственото и най-важно нещо в живота на Електра. А е зловещо убит пред очите ѝ. Неговите убийци я превръщат в животно, бият я, унижават я постоянно, карат я да се храни от земята заедно с кучетата.
Много бързо един артист може да се увлече само по този аспект. Но Електра е и остава кралска дъщеря въпреки всичко. Много интересно от актьорска гледна точка е да се почувства това, защото се развива силата на въображението. Електра има болки в тялото от боя, ходи странно, леко превита. Същото така е с тотално разбита психика, с едно леко аутистично клатене и тикове в лицето и тялото. Но винаги носи невидима корона, която никой и нищо не може да ѝ отнеме. В нейните вени тече царска кръв. За мен е чест и щастие да бъда Електра на сцената.
Тук трябва да кажа, че постановката и режисурата на Пламен Карталов е абсолютно уникална. От една страна, е пълна с детайли и много прецизни изисквания, а от друга страна, аз се чувствам свободна да изживея момента във всеки спектакъл, съобразно публиката и колегите. Акад. Карталов успя да види в мен аспекти, на които аз още не бях обърнала внимание.
Към това се прибавя много красивото и ефектно осветление на Андрей Хаджиняк, минималистичната, и може би за това толкова силно разтърсваща, сценография на Свен Йонке и изключителната ръка на грим-магьосничката Янка Дойчинова. Хореографията на италианеца Фреди Франдзути е ясна и ефектна и в двата танца на Електра, но същевременно той ми дари свободата да импровизирам върху стъпките.
Значимо преживяване беше за мен и работата с асистент-режисьорката Вера Петрова, изключително интелигентна и чувствителна жена – тя ми даде хъс и разрешение да се развихря, даде ми възможност да опозная себе си по-добре. Благодарна съм на моите колеги и на целия екип на и зад сцената, които ми помогнаха да скоча в дълбините на Електра. За да зазвучи гениалната творба на Рихард Щраус в залата на Софийска опера и балет има огромна заслуга нейният оркестър и диригентската палка на Евън-Алексис Крист. Тези музиканти спечелиха моето пълно доверие и респект.
Музиката на Рихард Щраус е чиста красота, обхваща всичко. Тя може да бъде дълбоко трагична, лирична, грандиозна, страшна, по детски смешна и опасно закачлива – като сцената на Електра и Егист, но винаги е безкрайно вълнуваща. Музиката на Щраус е среда за всички човешки, паранормални и животински емоции.

– Каква е програмата ви до края на 2021 г.? Какво ново ви предстои?**
– В програмата ми влиза да си запазя физическото, психическото и емоционалното здраве, за да продължавам да се радвам на живота и да се раздавам за публиката и изкуството. В професионален план имам много интересни проекти и начинания, които обаче трудно могат да бъдат предвидени с точност в ситуацията на Covid-19.
Неуморима съм в развитието на певческия си репертоар, на гласа и личността си, както и на любопитството ми към всичко, което ме обкръжава. През 2021 г. желая да положа допълнителни усилия, за да дам възможност на публиката да се приближи към изкуството и към мен, особено с помощта на технологиите.
Освен това успяхме да ѝ отнемем още малко време, докато е във френската част на Швейцария, за да ни открехне поне лекичко вратата към космополитния ѝ живот, който е дълбоко свързан и с България. Напоследък тази връзка е още по-силна заради страхотната Електра, която прави на сцената на Софийска опера и балет. Днес при нас в GOREAD e изключителната оперна певица Диана Гуглина.
Диана Гуглина е родена в София в семейството на музиканти. Детството ѝ минава в Египет, където учи цигулка, балет и пиано в оперния театър в Кайро. Продължава образованието си в Консерваторията в Женева и на 21 вече е с две магистратури – педагогика и оперна интерпретация. През 2018 г. печели първа награда на международния конкурс за оперни певци в Италия „Citt? di Alcamo", а година по-късно става носителка и на наградата Maria Callas Tribute Prize NY. Изявява се на оперните сцени във Франция, Англия, Белгия и Швейцария. Говори 7 езика – български, немски, италиански, английски, руски, френски и арабски.
– Ще ни разкажете ли малко повече за живота ви в Египет и как успявате да поддържате връзката си с България през годините?
– Животът ми в Египет беше прекрасен, пристигнах там на 2 години. На следващия ден след кацането ми на летище Кайро майка ми ме поведе за ръка към операта, където беше цигуларка. Израснах в тази опера. Ако не бях на репетиция или спектакъл с майка ми, бях на уроци по балет, пиано и пеене. На 3-годишна възраст съм казала на майка ми, че искам да бъда оперна певица. Тя се е усмихнала, а аз съм продължила да си тананикам симфонията, която оркестърът свирел в момента.
Радвах се на обич и внимание от международния състав на оркестъра и солистите. Всичко типично египетско, богато, голямо, драматично, екзотично и ориенталско е останало в мен оттогава. Проговорих на арабски в детската градина и си тръгнах от Египет с 3 чужди езика.
Поддържах връзка с България чрез прабаба ми, която ми изпращаше луканка, шоколодави бонбони "Таралежки" и български романи по пощата. Всяко лято ѝ гостувахме и всъщност тя ме научи да чета и пиша на български.
– Говорите толкова много езици, израснала сте сред толкова много и различни хора, но на коя сцена и в коя държава се чувствате у дома си?
– Във всяка държава и на всяка сцена. Усетя ли сцена под краката си и прожектори над главата си, се чувствам у дома си. Но няма да скрия от вас, че имам много сърдечна връзка със Софийската опера и балет и софийската публика.
– А в коя роля се чувствате най-добре в момента?
– Обичта ми към Електра и съчувствието ми към тежката ѝ съдба са много силни. Получих прекрасен прием и много топлина от софийската публика в тази роля. Обожавам да пея Електра и изобщо музиката на Щраус и Вагнер. Много свободна и щастлива се чувствам в репертоара на т. нар. soprano verdiano – drammatico di agilit?, с роли като Абигайл от "Набуко", Лейди Макбет и Одабела от "Атила". Героините на Пучини – като Тоска и Манон Леско, са ми определено на сърце, както и от руския репертоар – Лиза от "Дама Пика" и Татяна от "Евгений Онегин" усещам като абсолютно естествени за мен и моя глас.
– Как изглежда днешният пандемичен свят през очите на една космополитна оперна певица?
– Всички творци са силно засегнати от пандемията. Постоянният страх коварния вирус съществува, но също така се чувствам отговорна да продължа да давам красота и искреност чрез гласа си на публиката, която е изключително зажадняла за изкуство и социален живот.
Софийска опера и балет беше една от много малкото оперни сцени по света, която остана отворена по време на тежките пандемични вълни, спазвайки всички предпазни мерки срещу Covid-19. Това бе възможно благодарение на куража на акад. Пламен Карталов да задържи вратите на операта отворени, при положение че само 30% от местата в залата могат да бъдат заети. Той предвиди важността да бъде запазен контактът между публиката и операта, даже ако това поставя институцията пред очевидни финансови предизвикателства.
Трогва ме искреността, с която в България културната институция е възприета като храм, където хората пречистват и хранят душите си. Този елемент на "свещенодействие" е много силно изразен и определено го чувствам, когато пея в България.
– Какво ви зарежда, какво ви притеснява, кои са най-големите предизвикателства пред вас – и професионално, и лично?
– В тези тежки времена ме зареждат музиката, пеенето, семейството ми, разходките сред природата с кученцето ми, красивите отношения с хората и всичко искрено и свято.
В пандемичен план ме притеснява неизвесността, психо-емоционалните последици, дълбокия страх от зараза... В личен план ме притеснява всичко изкривено, лъжливо, несправедливо и грозно в отношенията.
А ако трябва да говоря за предизвикателства, то най-сериозните са тези, които сама поставям пред себе си. Те са и в професионален, и в личен план и всеки ден менят формата. Например да изпея цялата роля на Електра два пъти без пауза, докато същевременно да се стремя към баланс между работа и почивка, или да трябва да си избера бонбони от черен шоколад, за да не се върна в къщи с 30 вида, а само с 10.
– Свързвате ли различните места по света, в които преминава животът ви, с различна музика? Има ли такова нещо като “музикална памет” или “музикални спомени” – когато чуете нещо, то да ви кара да се връщате на определено място?
– Да, абсолютно. Различните музикални жанрове ме връщат на различни места, асоциирани с различна атмосфера, храна и парфюм. Когато чуя песните на Едит Пиаф, веднага се връщам на една елегантна маса в любимата ми сладкарница в Париж, кафе "Angelina Paris" зад “Лувъра", с френски макарон и топъл шоколад, красиво сервиран пред мен, с уханието на фин и лек женски парфюм в въздуха.
А песните на Шарл Азнавур ме водят по тесните улички в "Монмартър" в една малка креперия пред болезнено вкусна палачинка, а наоколо е пълно с красиви музеи и безброй талантливи художници по улиците.
Оринталкските мелодии от арабския репертоар ме връщат в Египет към разходките с лодка по Нил, черен чай, банани и фурми, сервирани в тежки златисти съдове, и миризма на влага и тежък парфюм във въздуха.
Джаз песните ме връщат директно в мистериозната атмосфера на клубовете и кафенетата в Ню Йорк.
А човешкият глас с оперна постановка ме центрира обратно в тялото ми и усещам всичко най-мощно и красиво в този свят.
Снимка: Светослав Николов - ЧАПИ
– Каква е вашата Електра? Какво ви пленява в ролята и в музиката на Рихард Щраус?
– Обичам Електра. Опознала съм я дълбоко, но тя е безкрайна. Колкото повече пея ролята, толкова повече цветове виждам в Електра. Обожавам я, защото е искрена и автентична във всичко, което усеща, и в начина, по който действа. Моята Електра е спонтанна, истинска и жива. Позволявам ѝ да ме води, където тя иска, винаги към нейната истина. Благодарение на стабилността на моя "инструмент", техниката и доверието, което имам в гласа си, Диана остава в гримьорната, излиза на сцената само Електра. Тя ме кара да поемам рискове и така ми подарява бясно развитие на всичките ми планове.
Има един важен детайл, на който обръщам специално внимание. Близо 250-те страници клавир на "Електра" е изпълнен с омразата, яростта, желанието за отмъщение и лудостта ѝ. Аз имам само 2 страници музика, в които се считам длъжна да дам бекграунда, мотивацията и най-дълбоката причина за действията на Електра. Тя е разбита от загубата на своя баща и е ръководена изцяло от мисълта за жестоко отмъщение, за да възтържествува справедливостта – "кръв за кръв". Агамемнон - нейният баща, е единственото и най-важно нещо в живота на Електра. А е зловещо убит пред очите ѝ. Неговите убийци я превръщат в животно, бият я, унижават я постоянно, карат я да се храни от земята заедно с кучетата.
Много бързо един артист може да се увлече само по този аспект. Но Електра е и остава кралска дъщеря въпреки всичко. Много интересно от актьорска гледна точка е да се почувства това, защото се развива силата на въображението. Електра има болки в тялото от боя, ходи странно, леко превита. Същото така е с тотално разбита психика, с едно леко аутистично клатене и тикове в лицето и тялото. Но винаги носи невидима корона, която никой и нищо не може да ѝ отнеме. В нейните вени тече царска кръв. За мен е чест и щастие да бъда Електра на сцената.
Тук трябва да кажа, че постановката и режисурата на Пламен Карталов е абсолютно уникална. От една страна, е пълна с детайли и много прецизни изисквания, а от друга страна, аз се чувствам свободна да изживея момента във всеки спектакъл, съобразно публиката и колегите. Акад. Карталов успя да види в мен аспекти, на които аз още не бях обърнала внимание.
Към това се прибавя много красивото и ефектно осветление на Андрей Хаджиняк, минималистичната, и може би за това толкова силно разтърсваща, сценография на Свен Йонке и изключителната ръка на грим-магьосничката Янка Дойчинова. Хореографията на италианеца Фреди Франдзути е ясна и ефектна и в двата танца на Електра, но същевременно той ми дари свободата да импровизирам върху стъпките.
Значимо преживяване беше за мен и работата с асистент-режисьорката Вера Петрова, изключително интелигентна и чувствителна жена – тя ми даде хъс и разрешение да се развихря, даде ми възможност да опозная себе си по-добре. Благодарна съм на моите колеги и на целия екип на и зад сцената, които ми помогнаха да скоча в дълбините на Електра. За да зазвучи гениалната творба на Рихард Щраус в залата на Софийска опера и балет има огромна заслуга нейният оркестър и диригентската палка на Евън-Алексис Крист. Тези музиканти спечелиха моето пълно доверие и респект.
Музиката на Рихард Щраус е чиста красота, обхваща всичко. Тя може да бъде дълбоко трагична, лирична, грандиозна, страшна, по детски смешна и опасно закачлива – като сцената на Електра и Егист, но винаги е безкрайно вълнуваща. Музиката на Щраус е среда за всички човешки, паранормални и животински емоции.
– Каква е програмата ви до края на 2021 г.? Какво ново ви предстои?**
– В програмата ми влиза да си запазя физическото, психическото и емоционалното здраве, за да продължавам да се радвам на живота и да се раздавам за публиката и изкуството. В професионален план имам много интересни проекти и начинания, които обаче трудно могат да бъдат предвидени с точност в ситуацията на Covid-19.
Неуморима съм в развитието на певческия си репертоар, на гласа и личността си, както и на любопитството ми към всичко, което ме обкръжава. През 2021 г. желая да положа допълнителни усилия, за да дам възможност на публиката да се приближи към изкуството и към мен, особено с помощта на технологиите.